“לשלושת מיני השקרים שמנה, לפי שמועה
מבוססת, בנג’מין ד’יזראלי, “שקרים, שקרים נבזיים וסטטיסטיקה”, יש להוסיף
כמדומה גם “מיתוסים” – מילה רווחת כיום לציון מה שנראה כאמונות כוזבות
בעיני מי שבא לכפור בהן. אבל לא כל אמונה כוזבת זוכה לשם המכובד
“מיתוס”. אמונות הבל מפני
חתולים שחורים איננה נחשבת בדרך כלל למיתוסים. גם לא תורות מדעיות שאינן מקובלות
עוד, כגון הפיסיקה האריסטוטאלית או הפסיכולוגיה הבהייביוריסטית. דומה אם כן, שהמילה
קשורה בעיקר לראיה של אנשים את הקבוצה, השבט, העם, הגזע, המעמד שלהם וכיוצא בזה,
משהו שמקנה להם מעמד ויתרון על אחרים. …”
את ארבעת המשפטים הבאים יש לסדר כהמשך הפסקה, ובאופן המציג היגיון
פנימי. יש לבחור את התשובה המציגה את הסדר הנכון (את התשובות יש לקרוא מימין לשמאל):
1.
“אולם,
המיתוסים עליהם נדון, אינם ממין זה. שימושם העיקרי היה אפוא לעצור את חוכמת הדורות
החולפים”
2.
“אמנם
ניתן למתוח קווי דמיון בין שני פירושים אלו – “
3.
“אך
במקרה השני שאלת אמיתותם של המיתוסים איבדה ממזמן כל עניין.”
4.
“מיתוס במשמעות זו,
צריך אפוא שאמונה מסוימת תהיה, לדעת שובר המיתוס, מקובלת על רבים וחשובה להם, וגם
שיהיה לנו יסוד סביר לחשוב שהיא כוזבת.”